Lokalizacja: Miejscowość Sproitz- Niemcy
Pozycja GPS
N = 51°17'29,04''
E = 14°45'45,18''

Głębokość maksymalna: 56 metrów - zaraz przy wejściu do zbiornika

Średnia widoczność: 8 metrów-15 metrów

Dojazd:
Z autostrady A4 należy zjechać na zjeździe Niederseifersdorf w kierunku miejscowości Niesky. Trasa do Niesky wynosi około 9 kilometrów. Jadąc dalej dojeżdżamy do skrzyżowania, na którym znajduje się stacja benzynowa ARAL. Tutaj należy skręcić na drogę nr B115 w kierunku Cottbus i Bad Muskau. Stamtąd są 2 kilometry do kolejnego skrzyżowania, gdzie ponownie należy skręcić w lewo, w kierunku Bautzen i Hoyerswerdy. Po przejechaniu około 1,5 kilometra dojeżdżamy do miejscowości See, gdzie ponownie należy skręcić w lewo w kierunku Bautzen i Sproitz. W tym kierunku jedziemy około 1 kilometra, do miejsca, gdzie po lewej stronie będzie znajdować się przystanek autobusowy a po prawej wagon górniczy. Tutaj należy skręcić w prawo. 100 metrów dalej widać już szyld bazy nurkowej, przy którym należy jeszcze raz skręcić w lewo.

Zejście do wody po solidnych metalowych schodach. Na miejscu jest sporo miejsc parkingowych

Opis akwenu:
Brzegi kamieniołomu w całości dookoła porośnięte są drzewami i krzewami i jest tutaj tylko jedno wejście od strony bazy. Dojście do wody jest bardzo wygodne po solidnych metalowych schodkach z poręczami. Na ich końcu na dole jest pływająca platforma, z której rozpoczynamy nurkowania.

W poprzek kamieniołomu na głębokości kilkunastu metrów biegnie pod wodą grobla dzieląca umownie zbiornik na dwie części - głębszą i płytszą. Nurkując z pomostu na wprost natrafimy na najgłębsze miejsce czyli 56 m. Ruszając od pomostu w prawo płyniemy wzdłuż pionowej ściany opadającej na ponad 30 m. Niedaleko pomostu po prawej stronie na głębokości 6 m możemy odnaleźć poręczówkę, która zaprowadzi nas do wyżej wspomnianej podwodnej grobli. Tutaj na głębokości ok. 18 m znajdziemy na dnie rower a troszkę dalej miniaturowy zaprzęg konny z saniami. Płynąc dalej wzdłuż poręczówki głębokość zacznie się zmniejszać (ok. 15 m) i wkrótce ujrzymy wychodzące z dna i kończące się w otwartej toni resztki torów kolejki. Pod torami zobaczymy resztki konstrukcji podporowej. Jeśli z tego miejsca popłyniemy wzdłuż spadku dna tak aby ściana była cały czas po naszej prawej stronie, po kilku minutach dotrzemy do wraku samochodu spoczywającego na 17 m. Zarówno wrak samochodu jak i tory kolejki są oznakowne bojami na powierzchni wody.

Płynąc wzdłuż pomostu na prawo trafiamy na zalaną sztolnię na głębokości 45 m. Wejście do sztolni jest częściowo zawalone.
Sama sztolnia ma głębokość ok. 50 m

Ostatnio nurkowaliśmy tam na początku września 2010 roku. Po wejściu do wody z pomostu dotarliśmy do dna na głębokości 56 metrów. Następnie wypłyciliśmy do 45 metrów i popłynęliśmy do sztolni mając ścianę kamieniołomu po prawej stronie. Widoczność na 56 metrach to ok 2 metry . Przy sztolni było już znacznie lepiej (ok 10 m). Po zobaczeniu wejścia do sztolni wróciliśmy z powrotem do pomostu mając ściankę po lewej stronie. Dekompresję robiliśmy płynąc i obserwując rybki. Całe nurkowanie trwało 70 minut. Używaliśmy twinów 2 x 12l oraz stajdżów z NX 50 i tlenem.

Niebezpieczeństwa:
Duża głębokość zaraz po wejściu do wody, niska temperatura

Podwodne atrakcje:
Sztolnia na 47 m, latarnia na słupie, schody, wrak samochodu, tory, bunkier, taczki, rower, platforma do ćwiczeń

Inne uwagi:
Nocleg na polu namiotowym. Koszt pobytu w bazie 5 euro, koszt noclegu 5 euro osoba/namiot, powietrze 0,40 euro za litr, nitrox aż do EAN50.
Strona: www.tauchschule-szagunn.de

strony internetowe
strony internetowe